3 ting, du skal have i fokus i din kontorindretning
Share
Kontoret er et essentielt rum i virksomheden – et rum, hvor der bruges mange timer hver eneste dag. Det bør kontorindretningen understøtte, således at kontoret danner en både funktionel, komfortabel og inspirerende ramme for alle virksomhedens medarbejdere. Møbler og indretning spiller nemlig en stor rolle for de ansattes produktivitet, og det er derfor ikke her, man skal spare. Det kan koste dyrt på bundlinjen, hvis de ansatte ikke har ordentlige kontormøbler, der er for meget larm i kontoret eller der er dårlig udluftning. Vi har derfor i denne artikel samlet 3 ting, som du bør have fokus på i din kontorindretning, hvis du gerne vil sikre arbejdsglæde og produktivitet iblandt de ansatte.
Skrivebordet
Skrivebordet er basen for al arbejdet, så her er det meget vigtigt, at arbejdspladsen er både funktionel og stilren. Der skal være plads til alt det, som de ansatte har brug for i hverdagen, bl.a. computer, tastatur, mus, notesbøger, kaffe m.m. Udover god plads er det også vigtigt at have fokus på fysisk velvære. Arbejdstilsynet råder til at planlægge arbejdet, så der er mulighed for variation. Det kan du gøre ved at investere i hæve-sænkeborde til alle de ansatte. Varierende arbejdsstillinger øger nemlig blodcirkulationen, aktiverer og styrker muskler i ben og ryg, forbedre kropsholdningen, forebygger belastningsskader og øger endda fedtforbrændingen. Der er altså mange sundhedsmæssige fordele ved at variere arbejdsstillinger gennem dagen.
Kontorstolen
På kontoret bruger man mange timer bag skrivebordet – forhåbentlig både stående og siddende. De fleste timer bruges dog ofte siddende, og derfor er en god og behagelig kontorstol et must til enhver medarbejder. Den rigtige kontorstol kan gøre underværker for produktiviteten – og den kan også modvirke en masse kontorrelaterede arbejdsskaber som f.eks. ondt i ryggen og nakken, hovedpine og meget mere.
Skærm- og akustikvægge
Størstedelen af kontorerne rundt omkring i Danmark er såkaldte storrumskontorer. Det er umiddelbart en smart løsning, fordi der her er plads til mange medarbejdere og de har alle sammen nem adgang til hinanden, når de skal arbejde sammen. Det er dog også et sted, hvor der er rigtig meget støj, og det går ud over både koncentration og effektivitet. I værste fald kan vedvarende støj i et storrumskontor faktisk føre til stress. Det er derfor noget, der for alt i verden skal undgås mest muligt. Det gøres ved at indrette rummet således, at de medarbejdere, der snakker meget i telefon eller snakker meget sammen placeres længst væk fra de medarbejdere, der skal arbejde koncentreret – og så kan det også afhjælpe en del at investere i såkaldte lydabsorbenter som f.eks. skærmvægge og lydabsorbenter, så arbejdsstationerne bliver delt op og støjen mindskes.
Hvis du har brug for hjælp til ideel kontorindretning med de rette kontormøbler, bør du tage kontakt til Haubjerg Indretning, som har over 30 års erfaring med professionel kontorindretning.