Sådan driver du erhverv
Share
Når man er kommet godt fra start, kan man godt komme til at tro, at man bare skal læne sig mere og mere tilbage og lade forretningen køre af sig selv. Det kan man tilnærmelsesvis også i nogle forretningsmodeller, men sjældent. Hvis man gerne vil sikre sig, at ens virksomhed har god vækst, er det vigtigt hele tiden at være med.
Få flere klienter
Vil man gerne vokse, handler det først og fremmest om at sælge mere af sit produkt. Det kan man gøre ved at udvide sin kundebase, hvilket som regel gøres ved marketing. Efterhånden har man måske skruet sig mere ind på hvilken type mennesker, der køber og nyder ens produkt, og derfor er det måske blevet nemmere at målrette en salgskampagne. Derudover er det vigtigt, at man hele tiden holder styr på, hvad der rører sig lige netop inden for det felt, man arbejder med, så der ikke pludselig er nogen eller en ny teknologi, der udkonkurrer dig. Sidst, men ikke mindst skal jeres virksomhed så vidt muligt altid levere, hvad i lover kunderne.
Udvid staben
Hvis man har mulighed for det, er det smart at ansætte flere, men mere specialiserede mennesker. Hele processen bliver mere strømlinet, hvis de enkelte ansatte ved lige præcis, hvad de skal lave, hvordan de skal lave det og hvornår. Hvor du, som administrerende direktør, har en stor viden om alt, hvad der foregår i din virksomhed, vil en specialist inden for et bestemt område måske hurtigt kunne opnå mere viden om netop det, da de, modsat dig, vil kunne fokusere alle deres kræfter på det. Dét er effektivisering.
Planlæg
Som direktør er det vigtigt, at man har overblikket. Ved at planlægge langt frem og uddelegere opgaver, sørger man for, at alt kører på skinner, og ingen bliver forvirrede. Optælling og organisering af inventar og indkøb er også nødvendigt. Ved at planlægge for alle ansatte sørger man også for, at man er involveret i alt, hvad der foregår og kan derfor bedre svare på eventuelle spørgsmål.