Når lastbilen skal være klar
Share
Den danske transportbranche er en vigtig del af det logistiske netværk, som hver dag sender friske forsyninger til produktions- og servicevirksomheder på tværs af hele Danmark.
Disse lastbiler skal naturligvis være i orden, så de er gearet til at klare dagen på vejen. Historisk set har de danske chauffører nemlig fået mere og mere at se til – samtidig med at branchen overordnet mangler flere folk til de mange opgaver.
I denne artikel vil vi se på væsentligheden i at have et velfungerende wirehejs til rådighed, da det er vigtigt for arbejdet med transport og logistik.
Wirehejs
Et wirehejs skal være effektivt og passe til motorvognens egenskaber. Et wirehejs er typisk opbygget som et almindeligt tippelad, men på en ramme, som har to spoler placeret (en på hver side) øverst på rammen (op mod førerhuset).
Hver spole har en wire (derfra navnet), så man kan tilkoble dem en container og rulle den op på vognen. Det sikrer ikke bare lettere last, men gør det også mere tilgængeligt, når man skal sætte containeren i et snævert område.
Fordelene ved denne type hejs er meget ligetil: Man kan trække containeren ud, selv på en mindre byggeplads eller hvor der holder biler tæt omkring.
Selv hvis containeren kører på i en skæv vinkel, kan man via wirehejset trække den ordentligt op. Det giver også store fordele i det daglige læssearbejde. En af årsagerne hertil er naturligvis, at man med to spoler og træk kan styre situationen meget bedre.
Det er denne type redskaber, som chaufføren er afhængig af i sit daglige virke, og derfor er og bliver det et vigtigt punkt at holde fokus på – sammen med flere øvrige, naturligvis.
Wirehejset er en del af det totale sammenspil, som skal gøre arbejdsdagen lettere og sikre chaufføren kan overholde sine tidsfrister – uden at tabe pusten på uhåndterbart læssearbejde.