Bliv hørt, når du taler til dine ansatte
Share
Det er ikke altid let at være leder eller mellemleder for den sags skyld. Der vil altid være situationer, hvor dine medarbejdere ikke er så lydhøre overfor de ting, du siger.
Ikke desto mindre har du som leder behov for at træde i karakter og udvise selvtillid og den rette udstråling. Særligt hvis din kommunikation skal skabe en reaktion hos dine modtagere. Kommunikation og gennemslagskraft er heldigvis noget, som kan trænes på et kursus i personlig gennemslagskraft.
Hvad lærer du?
De fleste kurser i personlig gennemslagskraft sigter efter at lære dig, hvordan du kan arbejde med appelformer og forme dit helt eget ethos – altså den troværdighed, du udstråler som person og kommunikatør.
Derudover bliver man ofte trænet i pentagonen, som er talesituationens elementer. Disse er taleren selv, publikum, omstændighederne, det retoriske problem og ikke mindst formålet. Netop at kunne tale hen mod formålet handler først og fremmest om at ændre en hensigt (retoriske problem) og derpå præsentere netop formålet – som f.eks. kan være at få nogen til at vælge et kursus, forstå betydningen af en særlig ageren på arbejdet og meget mere.
Og hvordan får man bedst personer til at skifte holdning, ændre adfærd eller tilsvarende? I hvert fald ikke ved at diktere noget. Derfor er det oftest en vigtig del af disse kurser, at man indføres i historiefortællingens kunst.
Hvad er udbyttet?
Udbyttet er selvsagt, at du lærer ovenstående. Ikke bare som udenadslære, men snarere som et værktøj, der sidder på rygraden og kan anvendes i alt fra dagligdagens almindelige situationer til i øjeblikke, hvor der er pres på eller en mere negativt ladet stemning.
Du lærer derfor at dele det, du har på hjerte. Alene ved at gribe ordet og overbevise andre, når du brænder igennem med dine budskaber og din person – vel at mærke på en nærværende og autentisk måde, med historier, der giver mening og skaber tydelighed samt relevans.
Kurser som dette er derfor perfekt til de ledere, der hver dag skal motivere og håndtere situationer, samt i tilfælde hvor der skal kunne kommunikeres med tydelige talegaver- og egenskaber for at præge publikummet og føre dem til et formål.