Type to search

Sådan styrker du din virksomheds branding

Erhverv

Sådan styrker du din virksomheds branding

Share

Det er kun en del af en god forretning, at man har et godt produkt eller en god service. Hvis der ikke er nogen, der lokkes af netop din forretning, så er der nemlig masser af konkurrenter at gå til – og det gælder særligt online.

Branding gør jeres virksomhed unik

I dag er det yderst sjældent, at man støder på et helt unikt produkt eller en hel unik service. Det selvstændige erhverv bliver mere og mere populært, hvilket også betyder, at der kommer flere og flere at konkurrere mod. Hvad skal man så gøre for at skille sig ud af mængden?

Jo, det er såmænd her, at branding kommer ind i billedet. Når I brander jer, så er I med til at påvirke, hvordan I opfattes af forbrugere. Når vi køber ting, så køber vi ofte mere end objektet. Vi tilkøber ofte en historie, og vi kan lide at støtte de, vi synes gør det godt.

Det er gennem branding, at man skal skabe den identitet og den historie, forbrugeren også lokkes af, inden han eller hun bruger penge på det, der sælges.

Hvordan brander man?

Der er flere ting, der hører til en branding. En af de afgørende faktorer, er virksomhedens værdier. Dette kan “siges” både direkte og indirekte. Fx vælger nogle virksomheder at omtale folk fra styrelsen som “næstforperson” frem for “næstformand”. Dette viser en omstillingsparathed og en viden om den sexisme, der ligger i det traditionelle ordbrug (selvom det naturligvis ikke betyder, at virksomheder, der ikke bruger denne betegnelse, har dårlige værdier!).

Dette er blot et eksempel på, hvordan man kan vise sine værdier. Det kan også være gennem storytelling, der fortæller, hvordan virksomheden er startet op. Dette appellerer til det følelsesmæssige hos mennesket, frem for det rationelle. Nogle tror, at det eneste folk vurderer ud fra, når de foretager et køb, er rationale. Men nej, køb er ofte i lige så høj grad motiveret af følelser, som er det er af fornuft.

I kan desuden understøtte jeres branding med diverse merchandise. Det kan fx være klistermærker med firmalogo, kuglepenne, kopper eller lignende, der er til at betale for at få fremstillet.